fbpx

Afl. 7 – 3 stappen om van dat kritische stemmetje in je hoofd je meest trouwe supporter te maken

In deze aflevering leg ik je uit hoe je in 3 stappen van dat kritische stemmetje in je hoofd je meest trouwe supporter kan maken.

Hoe?

Door:  

  1. Te ontdekken hoe die stem er uit ziet en waar het vandaan komt
  2. Om te buigen
  3. Ze doelgericht in te zetten om je zelfvertrouwen te vergroten.

Beluister deze Podcastaflevering nu via Apple of Spotify

Heb jij soms ook het gevoel dat je onzeker wordt van dat kritische stemmetje in je hoofd?

​Je weet wel, met van die gedachten, die je doen twijfelen aan jezelf?

Zoals:

– Ben ik wel een goede mama?

– Doe ik het zo wel goed?

– Ik moet het zo doen als expert x zegt, want anders doe ik het niet goed

– Ik ga dat nooit kunnen

Je hoort ze soms of net heel veel, in de stille momenten of net als je in de supermarkt staat. Het is bij iedereen anders, maar meestal voelt het heel vervelend aan. Het maakt je onzeker als mama en als vrouw.

Wat als ik je zeg dat je van die kritische stem je meest trouwe en enthousiaste supporter kan maken?

Ja zeker, dat kan! Je kan dit leren.

Je kan een mentale ingesteldheid ontwikkelen, met gedachten als:

– Je gaat dat kunnen

– Je bent een goede mama, punt.

– Zie hoe gelukkig hij/zij is

– Goed bezig!

– Het maakt niet uit wat een ander denkt/doet, dit voelt goed voor mij.

In plaats van je onzeker en klein te maken, zorgt deze stem er voor dat je je gevoel durft te volgen en dat je in je kracht gaat staan.

Deze supporter zorgt er namelijk voor dat jij weer in jezelf gaat geloven en dat je de mama wordt, die je graag zou willen zijn.

Het vergt wat tijd en oefening, maar het komt neer op 3 pijlers:

1. Inzicht in waar die kritische stem vandaan komt

2. Omdenken

3. Ze doelgericht inzetten om je zelfvertrouwen te laten groeien

1. Waar komt die kritische stem vandaan?

Om dat te ontdekken is het belangrijk om te weten dat een gedachte het gevolg is van hoe je kijkt naar een situatie, met andere woorden hoe je oordeelt over een situatie. Zie afbeelding 1. Dit is gebaseerd op de zogenaamde RET theorie van Albert Ellis.

En die oordelen, komen weer voort uit je persoonlijke normen en waarden.

Afbeelding 1

Wat zijn dat nu?

Normen = gemeenschappelijke gedragsregels, dus wat er is afgesproken over hoe je je moet gedragen (vb. wet, etiquette, maar ook al dan niet onuitgesproken afspraken binnen jouw familie,…)

Waarden = wat jij belangrijk vindt.

Hoe ontstaan ze?

Je krijgt ze vanaf je geboorte mee van je ouders, maar daarna vormen ze zich ook door andere mensen, en situaties, die je tegenkomt in je leven. Denk aan die ene leraar, die zo gepassioneerd kon lesgeven of aan je vriendengroep, maar ook door positieve en negatieve ervaringen. Bijvoorbeeld: je had een verkeersongeluk, dan is de kans groot dat je het als ouder zelf heel belangrijk vindt dat je kinderen niet alleen goed de verkeersregels kennen, maar ook ten allen tijde een fietshelm dragen op de step/fiets. Want je hebt zelf ervaren hoe onveilig het op de weg kan zijn.

Je kan het zien als een reistas en onderweg komen er extra inzichten en ervaringen bij, die je normen/waarden gaan vormen en dus ook door welke bril je naar situaties kijkt.

En het is nu net die bril, die oordelen, die bepalen hoe jij naar een situatie kijkt.

Bijvoorbeeld:

Situatie: je kindje is ziek uit bed gekomen

Mama 1: Gedachte/oordeel: ik moet thuisblijven, want ik moet als mama zelf voor mijn kind zorgen. Anders ben ik een slechte mama.

OF

Mama 2: Gedachte/oordeel: mijn partner kan/mag ook voor ons kind zorgen en doet het even goed als ik.

Mama 1: zal zichzelf altijd in bochten wringen

Mama 2: bekijkt wat de meest haalbare oplossing is

Nu, die kritische stem is niet altijd negatief. Ze helpen ons om beslissingen te nemen. Om ons veilig te houden. Vb. donkere steeg

Nadeel: ze kan ons afremmen of ons een beslissing laten nemen, die ons niet brengt waar we echt naartoe zouden willen.  

Hoe ziet jouw kritische stem er uit? Wat zegt die allemaal tegen jou?

Sta er de komende week eens bewust bij stil. Weet je waar die vandaan komt? Welke oordelen er achter verscholen zitten?  

2. Ombuigen

Van zodra je beseft dat je kritische stem aan het werk is, zo van ah daar is die weer, kun je er ook mee aan de slag gaan.

Neem die gedachte eens onder de loep.

Kijk er kritisch naar.

Ik geef je een voorbeeld.

Vb. ik moet zelf voor mijn kindje zorgen.

Je zou jezelf de volgende vragen kunnen stellen:

  • Moet je echt? Wie zegt dat? Staat het ergens in een of ander boek geschreven?
  • Wat wil je zelf?
  • Wat gebeurt er echt als je partner of je (schoon)mama voor jullie kind zorgt ipv jij? Vertrouw je ze niet of gaat het om iets anders?

 Wil je toch graag echt zelf voor je kindje zorgen, uiteraard is dat helemaal ok. Gewoon doen dan.

Maar heb je eigenlijk een hele belangrijke dag op het werk, en vindt je dit ook belangrijk, en kan er eigenlijk wel iemand anders voor je kindje zorgen… probeer dan eens om je gedachte om te buigen naar een positieve.

Bijvoorbeeld:

  • Ik geef mijn partner/mama/schoonmama ook de kans om te helpen en om voor ons kind te zorgen.
  • Mijn partner kan even goed voor ons kindje zorgen, dus ik kan met een gerust hart gaan werken.

Probeer het zelf eens. In het begin vergt het wat oefening, maar na een tijdje gaat het automatisch.

3. Inzetten om je zelfvertrouwen te laten groeien

We gaan nog een stap verder door bepaalde gedachten en oordelen zo om te buigen en telkens weer te herhalen, zodat je zelfvertrouwen groeit.

Je gaat merken dat er een aantal thema’s terugkomen in je kritische gedachten of dat ze vooral voorkomen in bepaalde situaties.

Vb. als je een fout maakt

Een hardnekkige kritische stem, zal dan helemaal uit zijn dak gaan.  Jij stomme…., had je nu niet…, ze gaan nu vast vinden dat ik…., enz. het gaat vaak nog zo even door, tot jij met een rotgevoel blijft zitten.

Wat als je nu in de plaats eens zou denken: Ik ben ook maar een mens, fouten maken mag, en ik kan er iets uit leren. Of iets in die richting. Wat werkt voor jou.

Neem je hardnekkigste kritische gedachte over jezelf, zet daar nu eens een positieve gedachte tegenover.

Schrijf ze op en plak ze op je spiegel. Zeg ze 1x/dag luidop tegen jezelf.

Ok, in het begin voelt dat wat vreemd aan, vond ik ook.

maar geloof me, na een tijdje merk je dat ze niet alleen in je hoofd zit, maar dat je ook vanbinnen iets voelt veranderen, iets dat bijdraagt en wat je inner spark doet opflakkeren.

Bij een volgende keer dat je een fout maakt, zul je merken dat deze gedachte komt i.p.v. je kritische stem.

Zo kun je er dus voor zorgen dat die kritische stem, je meest trouwe supporter wordt en je zelfvertrouwen als mama en als vrouw doet groeien.

Zorg goed voor jezelf en tot een volgende keer!

Groeten,

Bianca

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *